Heemschut Gelderland en SIEGF tevreden dat monumentale hijskraan en trechters worden gerenoveerd
Herontwikkeling Haventerrein
Eind 2010 is de Betoncentrale uit de stad Doesburg vertrokken en daarmee is een bijzonder terrein voor herontwikkeling beschikbaar gekomen. De gemeente Doesburg is gekomen met een visie met o.a.: een grotere passantenhaven, een grootschalig parkeergebied, een havencafé, een overnachtinglocatie voor campers, een permanente aanlegplaats voor historische schepen. Een van de uitgangspunten is het behoud van de cultuurhistorische industriële uitstraling van het gebied. Voor het erfgoed betekent dit het handhaven en restaureren van de bestaande GTW-loods uit 1932 (Gelderse Tramwegen), het handhaven van de bestaande portaalkraan en de kraanbaan en het handhaven van de aanwezige rijdende storttrechters.
Plannen turfhaven in uitvoering
Na de goedkeuring van het nieuwe bestemmingsplan in 2013 door de gemeenteraad van Doesburg is de gemeente de omgeving gaan aanpakken. Er is een nieuw parkeerterrein aangelegd en er is een groot, langwerpig bord geplaatst waarin de tekst van het Doesburgse lied is geschreven. Verder zijn werkzaamheden gestart om de passantenhaven op te knappen en anders in te richten. Kortgeleden zijn nieuwe bomen geplaatst. De ontwikkelaar Durfhaven bv is met een plan voor de leegstaande en verpauperde GTW-loods gekomen. Door Courage Architecten worden negen Hansa Lodges onder architectuur gerealiseerd. De lodges krijgen een containerlook en onder de hangende woonverblijven komt een wandelpromenade die ingericht wordt met groen en andere voorzieningen. Aan de voorzijde van de loods komt op de begane grond een restaurant met daarboven een kookstudio. Zie ook het artikel op DoesburgDirect.nl.
Renovatie Kraan en trechters
In april 2016 stond in d Gelderlander dat firma de Drijvende Kracht uit Arnhem de monumentale kraan en storttrechters in de zomer van 2016 zal gaan renoveren. Daartoe worden de kraan en de trechters gedemonteerd en per schip afgevoerd. De kraan in de Turfhaven is van het type portaaldraaikraan. De kraan is in 1970 gebouwd door Mohr & Federhaff in Mannheim. Volgens de projectgroep Kranen van de Vereniging Bouwen met Staal is de portaalkraan uniek in zijn soort en daardoor het behouden meer dan waard. (Bron: Monumentaal 3 2016 pagina 11)
Heemschut Gelderland en SIEGF
Heemschut en SIEGF zijn blij dat de gemeente Doesburg zo betrokken is bij het herstel van het historische karakter van het haventerrein. Het gebied ziet er na jaren van verwaarlozing al veel aantrekkelijker uit. Ook de renovatie van de bijzondere kraan en trechters kan op onze enthousiasme rekenen. Beide verenigingen hopen dat met de verkoop van de zomerwoningen de historische haven weer tot leven komt.
Foto: CC Apdency, 13 mei 2012.
Artikel DoesburgDirect, 25 maart 2016
Artikel De Gelderlander, 26 april 2016