Heemschut reageert met zienswijze op consultatie invoeringswet Omgevingswet
Wat regelt de invoeringswet?
De Invoeringswet zorgt voor het overgangsrecht en voor het intrekken of wijzigen van andere wetten op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Het overgangsrecht regelt de overgang van de huidige bestaande wet- en regelgeving naar het nieuwe stelsel onder de Omgevingswet. Het overgangsrecht zal alle bestemmingsplannen, beheersverordeningen, exploitatieplannen e.d. van een gemeente gelijk stellen met het omgevingsplan. Hierdoor ontstaat op het moment van de inwerkingtreding van de Omgevingswet per gemeente van rechtswege één gemeentedekkend omgevingsplan. Alle ontheffingen en vergunningen waarvoor de nieuwe omgevingsvergunning in de plaats komt, worden van rechtswege aangemerkt als omgevingsvergunning. Oude structuurvisies of plannen met een strategisch karakter behouden hun geldigheid. Daarmee is er helderheid over de rechtsgeldigheid van besluiten, zoals omgevingsvergunningen, bestemmingsplannen en structuurvisies die onder het ‘oude’ recht zijn genomen. Ook regelt het overgangsrecht hoe procedures die onder het ‘oude’ recht zijn gestart na de inwerkingtreding van de Omgevingswet moeten worden afgehandeld.
Digitale stelsel voor informatievoorziening
In de invoeringswet wordt ook het digitale stelsel voor de informatievoorziening over de fysieke leefomgeving in de Omgevingswet geregeld. De ambitie is om alle relevante beschikbare informatie, zowel over de van toepassing zijnde wet- en regelgeving als de gegevens over de fysieke omgevingskwaliteit ter plaatse, met één klik op de kaart beschikbaar te hebben en begrijpelijk te tonen.
Invoeringswet en Erfgoedwet
De invoeringswet regelt ook zaken die vanuit de Erfgoedwet naar de Omgevingswet gaan. Het gaat om het verbod tot beschadiging of vernieling van (voorbeschermde) rijksmonumenten, de instandhoudingsplicht, het verbod om zonder vergunning archeologische rijksmonumenten te verstoren, de vergunningprocedure en de schadevergoedingsbepalingen, de aanwijzing van beschermde stads- en dorpsgezichten, de archeologische monumentenzorg en de bestuursrechterlijke handhaving.
Reactie Heemschut
Heemschut heeft een zienswijze gestuurd op de consultatieversie van de Invoeringswet Omgevingswet. Daarin vraagt ze aandacht voor een drietal aspecten dat nog nadere invulling behoeft:
- Wachttijd inwerkingtreding besluiten onomkeerbare activiteiten (art. 16.79 Ow).
- Meldingsplicht vergunningvrije ingrepen bij rijksmonumenten
- opname Rijksmonumenten, provinciale en gemeentelijke monumenten in het omgevingsplan
Over de opname van rijksmonumenten in het bestemmingsplan is op het ogenblik – opvallend genoeg - niets geregeld. Vanuit de principiële gedachte dat het omgevingsplan alle voor de burger kenbare regelgeving over de fysieke leefomgeving bevat, zou opname van rijksmonumenten logisch moeten zijn. Ook is opname in het omgevingsplan noodzakelijk in verband met de instelling van het ‘monumentengezicht’ (art. 5.72 Bkl). Heemschut bepleit dan ook opname van een regel in de Invoeringswet Omgevingswet (of eventueel het toekomstige Invoeringsbesluit) die ervoor zorgt dat rijksmonumenten verplicht worden opgenomen in het omgevingsplan.
Provinciale monumenten zouden ook opgenomen dienen te worden.
Zienswijze Heemschut op Invoeringswet Omgevingswet, 3 februari 2017
Foto: Pieter Musterd/Flickr All Creative Commons