Kunstwerk De Zeehond in het zwembad van Rozenburg wordt verwijderd
Kunstwerk
De tegelwand 'Water' in zwembad de Zeehond in Rozenburg werd in de jaren ’70 ontworpen door beeldend kunstenaar Leo van Oudheusden. Het kunstwerk bestaat uit plusminus 1200 tegels (ca. 45 m²). De tegelwand verbeeldt het thema water in al zijn aspecten. Naast de bekende spetters, golven en de zeehond heeft de kunstenaar ook met de kleuren een bedoeling gehad. “Zo staat het rood voor de activiteiten in het bad, het groen voor de natuur, blauw voor water en roze voor de mens.” Heemschut Werkgroep Monument, de werkgroep Red het Kunstwerk, kunstenaar Leo van Oudheusden en Pictoright proberen het kunstwerk herplaatst te krijgen in het nieuwe zwembad.
Kunstwerk verwijderen
De gemeente Rotterdam wil het kunstwerk inmiddels ook behouden, maar niet in het nieuwe zwenbad. Nu de sloop van het oude zwembad vordert moet ook het kunstwerk eruit gehaald worden. Rotterdam dacht aan het verzagen van de muur in stroken en de tegels in een werkplaats verwijderen. Heemschut, de Red het Kunstwerk, kunstenaar Leo van Oudheusden hielden de gemeente voor dat dit riskant en kostbaar is en niet schadevrij kan gebeuren omdat de stroken met de tegels er nog op gemakkelijk kunnen breken op de zeer zwakke horizontale voegen. De drie organisaties hebben een alternatief plan gepresenteerd dat veel goedkoper en minder riskant is.Van Sabben heeft een gespecialiseerd bedrijf in de schadevrije verwijdering, restauratie en terugplaatsing van antieke tegels, tegelschouwen, keramische kunstwerken, gevelkeramiek, mozaïeken, plaquettes, gedenkstenen en andere soorten steenwerk, beeldwerk en betegeling. Hij kan het kunstwerk verwijderen met een zelf ontwikkelde techniek waarbij hij gebruikmaakt van speciale zaagmachines. Hiermee kan hij vlak langs de muur zagen. Op 12 oktober jl kwamen alle betrokkenen bij elkaar, waarbij het alternatief besproken is. Een dag later kreeg Arnoud van Sabben de opdracht. Zo hebben we Rotterdam 85.000 euro bespaaard.
Waat het kunstwerk heen gaat is nog niet duidelijk.
Brielsche Courant, 20 oktober 2016