De gemeente Etten-Leur liep in de jaren ’50 voorop bij de Wederopbouw van Nederland. Bedrijventerrein Vosdonk werd ontwikkeld als locatie voor nieuwe, duurzame bedrijven. Hét icoon werd de Tomado fabriek. Tomado producten stonden symbool voor het moderne huishouden. Het draadstalen boekenrekje met de rood, geel en blauw gekleurde leggers was een van de bekendste producten van de beroemde fabriek. Nu dreigt sloop!
De Tomado-fabriek zelf werd ontworpen door een beroemde architect: Hugh Maaskant. Hij ontwierp ook de Euromast en het provinciehuis in ’s-Hertogenbosch, beiden beschermd monument. In 1957 werd de fabriek in Etten-Leur geopend. Het ontwerp van Maaskant was revolutionair. Het was licht en open, zodat het er prettig werken was. De fabriek kreeg een ‘schoon’ imago, en voor de ruime tuinaanleg werd niemand minder dan tuinarchitect Mien Ruys gevraagd. De entree werd versierd met een sculptuur van kunstenaar Ossip Zadkine, bekend van het beeld ‘De verwoeste stad’ in Rotterdam.
Tomado bedreigd!
De Tomado-fabriek kreeg in 2014 bijna de status van gemeentelijk monument, maar daar maakte de toenmalige eigenaar Fri-Jado bewaar tegen. Fri-Jado is verhuisd. Inmiddels is er een contract over de verkoop en oplevering tussen de huidige eigenaar, Mentha Capital, en de gemeente Etten-Leur.
Daaruit blijkt dat Tomado binnenkort wordt gesloopt. En daarmee gaat een belangrijk stuk lokaal, provinciaal en landelijk cultureel erfgoed verloren. Maar dat hoeft niet!
Heemkundekring Jan uten Houte, Stichting Het Cuypersgenootschap en Erfgoedvereniging Bond Heemschut hebben een monumentenaanvraag gedaan. Wij vinden dat het kantoorgebouw en de eerste bedrijfshal behouden moet blijven. Het pand is prima geschikt voor hergebruik. Slopen is niet nodig en niet wenselijk. Geef Etten-Leur ook zijn voorbeeld van bijzonder herbestemd industrieel erfgoed!
Behoud dit Brabants erfgoed!
De enigen die de sloop kunnen tegen houden is het college van Burgmeester en Wethouders van Etten-Leur en de gemeenteraad. Wij roepen daarom nu de gemeenteraad en wethouder Gert de Weert op om het contract met Mentha Capital te herzien en de sloop op te schorten!