De gemeente Beverwijk ontwikkelt op dit moment verschillende plannen om de Spoorzone van de stad te herontwikkelen – waaronder het NS-station. Op 9 juli 2024 werd duidelijk dat de gemeente Beverwijk en de NS gaan onderzoeken hoe de voormalige fietsenstalling van het station kan plaatsmaken voor nieuwbouw. Heemschut Noord-Holland en het Cuypersgenootschap willen de sloop van (een deel van) dit bijzondere gebouw voorkomen en verzoeken het college het station te beschermen.
Station Beverwijk is typisch voor de wederopbouwperiode. Na de Tweede Wereldoorlog onderging Beverwijk een bijna stormachtige groei, waarbij een station met allure paste. Het station was onderdeel van een stedenbouwkundig ontwerp, waarbij ook het voorplein met vijver, hartenkamp en bushaltes hoorden.
Het stationsgebouw uit 1960, waar de voormalige fietsenstalling onlosmakelijk onderdeel van maakt, markeerde de rand van dit grootstedelijke voorplein. Het ontwerp van G.J. van der Grinten was typisch voor de wederopbouwperiode in Beverwijk. Reizigers konden direct naar de perrons wandelen, zonder eerst door het hoofdgebouw te moeten gaan. Juist de voormalige fietsenstalling begeleidde de reiziger richting de voetgangerstunnels – een nieuw concept in de naoorlogse periode.
Bescherm het NS-Station
Het stationsgebouw is van grote cultuurhistorische en stedenbouwkundige waarde. Om het van afbreuk te behoeden, roepen Heemschut en het Cuypersgenootschap het Beverwijkse college op het complete gebouw te beschermen.
Volgens de stedenbouwkundige visie van de is de gemeente zelf ook voornemens om het stationsgebouw te behouden en op te knappen. Door het als gemeentelijk monument aan te wijzen, kan het behouden blijven voor toekomstige generaties. Een monumentenstatus en het sterke historische karakter zullen ook de kwaliteit van de toekomstige plannen binnen de Spoorzone versterken.