Stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN) heeft zich in een persbericht uitgelaten over de aankondiging van de Efteling om de Efteling-stoomtrein te gaan elektrificeren. "Waardevol cultureel erfgoed, drie historische stoomlocomotieven van elk meer dan honderd jaar oud, worden daarmee zodanig aangetast dat zij niet meer als mobiel erfgoed te beschouwen zijn", aldus MCN. Ze roepen de Efteling op om de historische locomotieven ten toon te stellen op eigen terrein of onder te brengen bij een van de Nederlands musea op dit gebied.
De MCN maakt zich zorgen over wat de ingrepen zullen betekenen voor de authenticiteit van de locomotieven. "Een stoomlocomotief kan alleen door stoom worden aangedreven en niet door een elektromotor; het hart van de locomotief is weg, de geuren en de geluiden die bij een stoomlocomotief horen zijn verdwenen en het ambacht van machinist en stoker is niet langer zichtbaar. De authenticiteit van de locomotieven gaat met deze ingrepen verloren."
De MCN roept in ieder geval op om de naam Efteling Stoomtrein Maatschappij te laten vervallen. De Efteling wil deze naam juist blijven handhaven. De MCN vindt de naam Efteling Elektrische Spoorweg Maatschappij passender. "Van een stoomtrein is straks geen sprake meer".
Tentoonstellen, schenken of stoomtreindag
MCN stelt daarnaast dat er ook andere opties zijn naast het ombouwen van de locomotief: "De Stichting Mobiele Collectie Nederland en de vereniging Historisch Railvervoer Nederland hebben voorgesteld de ombouw achterwege te laten en ervoor te kiezen nieuwe elektrische locomotieven met een nostalgisch uiterlijk te laten bouwen zodat de stoomlocomotieven behouden kunnen blijven, maar helaas is de Efteling een andere weg ingeslagen. MCN is overigens voor verduurzaming van mobiel erfgoed, maar niet voor het elektrificeren van historische voertuigen die de authenticiteit aantasten. De Stichting Mobiele Collectie Nederland roept de Efteling bij deze op degemaakte keuze te herzien en de historische stoomlocomotieven ten toon te stellen op het eigen terrein of onder te brengen bij een van de Nederlandse musea op dit gebied."
Heemschut vraagt zich vooral af hóe de Efteling de stoomtreinen wil elektrificeren en of het mogelijk is om dit te doen op een manier die het stoommechanisme geen geweld aan doet. Tentoonstellen lijkt Heemschut bovendien een goede optie. Als de originele locomotieven behouden blijven, kan de Efteling bovendien één keer per jaar of bij speciale gelegenheden nog met de stoomtrein rijden.