De Werkgroep Monumentale Kunst van Heemschut pleit voor behoud van het kunstwerk Glas in Beton van Jan Meine Jansen in het trappenhuis van het Belastingkantoor in Leiden op de bestaande locatie.
Het grootste glas-in-betonkunstwerk van Nederland wordt door de sloop van het kantoor bedreigd met vernietiging. Samen met Historische Vereniging Oud Leiden (HVOL) stelde Heemschut een alternatief bouwplan op. In dit plan wordt voorgesteld om één van de nieuwe woonblokken te verplaatsen. Zo kan het kunstwerk op de huidige plek blijven staan: relatief eenvoudig én kostenbesparend. Bovendien is er in het aangepaste bouwplan meer ruimte voor groen en behoudt de Leidse nieuwbouwwijk een iconisch kunstwerk voor haar bewoners.
Heemschut en HVOL sloegen eerder al alarm over ernstig bedreigde kunstwerk. In 2021 benadrukte gemeente Leiden nog dat het kunstwerk zou worden opgenomen in de nieuwbouwplannen. Uit het bestemmingsplan bleek echter dat de gemeente demontage en herplaatsing te duur vind.
Heemschut en HVOL hebben het alternatieve bouwplan voorgelegd aan wethouder Julius Terpstra. Terpstra deed nog geen toezeggingen, maar beloofde het idee verder te bestuderen.
Lees hier het alternatieve bouwplan en pleidooi voor het behoud van het kunstwerk Glas in Beton.
Over Glas in Beton
Glas in Beton (1966) is een topstuk van de monumentale kunst uit de wederopbouwperiode in Leiden en Nederland. Met haar voornamelijk primaire kleurgebruik en rechte lijnen is het kunstwerk een ode aan De Stijl, een kunststroming die tevens in Leiden haar oorsprong vindt. Het kunstwerk meet 17.40 x 7.40 meter en beslaat 5 verdiepingen. Op een zonnige dag werpt het kunstwerk prachtige lichtprojecties op de achterliggende ruimte.
Ook het onderzoeksrapport van Yteke Spoelstra, Allard Meine Jansen en Wolter Meine Jansen (in opdracht van gemeente Leiden) bevestigt de unieke waarde van het kunstwerk.